Målsnittet i ligaen

Leave a comment

11/10/2017 by Steen Houman

Der har været kæmpet om DM guld i dansk floorball i over 25 år nu, og ser jeg lidt på udviklingen i målsnit så kommer der følgende graf.

blog målsnit

Som det kan ses faldt målsnittet og lå under 10 mål per kamp fra 1997-2003, det var perioden med 10 hold i øst og vest i ligaen.

Så kan vi fundere over om hvorfor der ikke blev scoret så mange mål i den periode.

i de kommende år stiger målsnittet igen, hvilket hænger sammen med at der skæres ned på antal hold, og dermed løfter du kvaliteten på ligaen.
Samtidig blev der i denne periode hentet en del dygtige udenlandske spillere til, som løftede niveauet.

Jeg spurgte vores tidligere landstræner Jens Ørhøj om han ville have lyst at forsøge at konkludere lidt på udviklingen:

Jens Ørhøj:
– Perioder med mange dygtige udlændinge
– Struktur: 10 hold – 6 hold og landsdækkende
– Fjernelse af tilbagelægning til målmænd
– 1-2 markant dårligere hold i ligaen (nogle sæsoner)

Samtidig skal det gøres opmærksom på kvaliteten af stave og bolde er blevet bedre og dermed bliver kvaliteten af spillet bedre ligeså. Der er bedre kontrol og stavene gør din teknik bedre.

Jens Ørhøj:
Det tror jeg mere, er et spørgsmål om, at vi som mennesker har svært ved at se forandringer over 10 år som markante, hvis vi selv er midt i dem i hele perioden. Så bliver forandringer “flydende”. Nu stoppede jeg selv i 2006, og hvis jeg fandt min sidste kamp (semifinale mod Rødovre) og sammenlignede med en topkamp i dag, så tror jeg, vi vil se en markant forskel såvel fysisk, taktisk som teknisk……nok mest teknisk – hvis jeg skal vælge en af parametrene.

Leave a Reply

Blogstats

  • 620,618 hits
