Ny træner til Hvidovres ligaherrer

Leave a comment

August 1, 2017 by Steen Houman

Hvidovre har stået uden træner siden Martin Lytje sluttede da Hvidovre røg i kvartfinalen i slutspillet.
Klubben har en interessant og spændende erstatning på vej i form af svenske Zimon Bajen Bjuhr. Den 25 årige træner kommer oppe fra Örnsköldsvk, byen som i ishockey har fostret spillere som Peter Fosberg og Mats Sundin.

Helt skarp er jeg ikke, for tak for denne melding Övik har inte fostrat Mats Sundin. Sudden är från stockholm och fostrad i Djurgården.

At mange i byen har haft en floorballstav i hånden , siger dig selv så det er en by med en stærk kultur for floorball og hockey, som Hvidovre nye træner kommer fra.

Jeg spurgte Zimon Bajen Bjuhr lidt om hans tanker.

1) tillykke med jobbet i Hvidovre. Hvad gjorde du valgte at flytte til Danmark og klubben?
Tack. Carsten Provstgaard  berättade lite om klubben och det är en resa som jag vill vara med på och jag känner att detta är rätt steg för mig.

2) innebandy og hockeykulturen er stärk i örnsköldsvik, hvad har den givet dig?
Ja den har gett någon att se upp till när jag var ung. Dock läggs alla pengar på hockeyn tyvärr men för 10 år sedan byggdes en innebandyhall och det är positivt för innebandyn.

3) Hvem er Zimon Bjuhr som træner?
Ja det är en svår uppgift att svara på hur man själv är. Jag tror det kommer visa sig under säsongen. jag har en känsla av att det kommer ändra sig under resans gång. Mitt sinne är öppet just nu men jag gillar offensiv innebandy.

4) Hvad ser du frem til ved at skulle starte i Danmark som træner? 
Jag ser fram emot att utveckla spelare, mig själv som coach, människa och lära mig prata danska. Jag vet att Danmark och Hvidovre är till 110% där jag ska vara just nu.

5) Du har sikkert spurgt i dig eget netværk om floorball i Danmark. Hvad var feedback til dig?
Jag känner ingen som spelat i Danmark men har frågat runt lite bland folk, kollat på matcher från ligan och även sett landslaget under VM och Danmark som innebandynation är på uppgång och det är det som ska göra detta riktigt spännande. Rom byggdes inte på en dag.

6) Ordet er frit
Jag vill bara tacka Hvidovre för förtroendet och jag är riktigt ödmjuk inför uppgiften men vet vad jag vill uppnå.

img_4580

Leave a Reply

Blogstats

  • 533,106 hits
