Mikael Karlberg tager ordet

Leave a comment

March 27, 2017 by Steen Houman

1) Hvad er dit indtryk af det danske herrelandshold set over flere år

Ett lag som spelar med stort hjärta och för sitt land, ett starkt försvarsspel med en duktig målvakt och ett bra kontringsspel. 

2) Det du se fra de danske kampe ved VM, hvilke tre ord ville beskrive holdet

Starkt försvar, uppoffrande, ger sig aldrig  

3) Hvilke kompetencer kigger du efter hos en spiller

Jag tittar alltid efter spelare som spelar med fart, som fattar goda beslut och som har en spetskompetens  

4) Hvilke spil filosofi har du tanker om at have med det danske landshold

Jag vill bygga vidare på det fina arbete de tidigare coacherna har utfört. Jag ska förfina vissa delar i spelet. 

5) Internationalt er der top 4 i verden, og så er der et ordentlig hul ned til lande som Norge, Danmark, Letland, Slovakiet med flere, hvad skal der til for at afstand til top 4 bliver mindre?

Antingen en bragd av ett av länderna utanför topp 4 vilket är på kort sikt. På lång sikt behövs fler spelare bland länderna 5-10, så att det finns fler duktiga spelare att välja mellan och som gör ländernas ligor ännu bättre.

Fler landskamper där länder 5-10 möter framför allt land 3 och 4. Som det är nu spelar topp 4 för mycket landskamper mellan varandra, det gör att övriga nationer inte får chansen att möta topp 4 och spela floorball i det högsta tempot.

 

6) Tidligere har der ikke været det store samarbejde i Danmark mellem U19 landsholdet og A landsholdet, Vil vi se dig i tættere kontakt med dette område?

Det står i mitt avtal att jag ska besöka U19 landsholdet och delta på minst 1 träff. Jag har också för avsikt att se laget i U19 VM i Växjö i vår. 

7) I Danmark har vi en landsdækkende liga med 10, men der er snak om hvor mange af de danske klubber der har økonomi, hvad er dine tanker om en liga og en evt. struktur

Det är viktigt att spelarna spelar bra och jämna matcher, det är där man utvecklas. Ojämna matcher gynnar inte landslaget. Jag är för dåligt påläst än så länge för att ha synpunkter kring ligans struktur. 

8) Når du vil være ude og se de danske spillere i ligaen, hvad ser du så efter hos den enkelte

Som jag svarade tidigare, spelare som har en spetskompetens, som gör saker snabbt och som fattar goda beslut

9) Har du gjort dig tanker om hvem der skal være med i dit team omkring holdet og hvis ja, kan du løfte sløret for hvem

Frederik Bloch och jag för en diskussion kring detta. 

10) De danske ligatrænere er dem der udvikler spillerne hjemme i klubberne og har dem langt det meste af tiden. I det optimale setup, hvordan så du gerne dit samarbejde med dem være

Min ambition är att ha en god dialog med tränarna kring spelare och vad vi söker efter, hur vi vill spela och vad vi har för avsikt att göra på våra samlingar

Leave a Reply

Blogstats

  • 523,157 hits
