World winter games

2

March 13, 2017 by Steen Houman

I morgen rejser jeg til Østrig og skal lave floorball dernede. Special Olympics afvikler deres World Winter Games i Graz og Schladming

Special Olympics er verdensorganisationen for de udviklingshæmmede, og de afvikler hvert fjerde år hvad der svarer til OL.

Her er floorball kommet på deres vinter program.

Tilbage i 2008, anede SO ikke at floorball fandtes, men Jesper og Jonas Hviid afholdte et seminar og en turnering i Danmark i deres regi, hvor jeg kom og hjalp til med at afholde seminaret.

Efterfølgende blev jeg så spurgt om jeg ville hjælpe SO som advisor.

Det er blevet til noget af en rejse for floorball i SO. I 2013 var sporten på som demosport i Korea da der var world winter games der, og det gjorde vi så godt at floorball blev en officiel sport og nu i 2017, er der 42 hold med i floorballturneringen.

I Østrig er min rolle at være TD, det vil sige have ansvaret for hele turneringen, og jeg har 2 særdeles kompetente assistenter, nemlig Jonas og Jesper Hviid. The danish mafia kalder SO os med et smil.

Så vi vil alle tre være særdeles optagede de næste 11 dage.

Hvor stort er Special Olympics, ja med en omsætning på 2 milliarder, og at SO er tilstede i 170 lande, så har du en ide om hvor store de er. At de har kendisser som Michelle Obama, Arnold Schwarzennegger og Neymar som ambassadører, og fra floorballverden Mika Kohonen, Tero Tiitu, Dominika Steglova og Nina Bärtchi.

Budget for Østrig er faktisk i den billige ende, og blot på 175 millioner!

Et vinter OL i SO regi, det har flere deltagere end et normalt OL, så det er en begivenhed der er stor og ESPN sender live alle dage og vi ved der kommer TV kampe på vores program.

2.700 udviklingshæmmede deltager, og når du samler så mange mennesker der ikke er bange for at vise deres følelser, ja så spørger jeg mig selv, hvem er det egentlig der er hæmmet!

IFF og SO har lavet partnership, og IFF præsident Tomas Eriksson og generalsekretær John Liljelund kommer da også til som special guest.

Jeg tror vi alle glæder os til at komme i gang dernede.

 

2 thoughts on “World winter games

  1. Ricky says:

    Netop været i Østrig hvor der kørte TV reklamer om SO.
    Inkl floorball klip….

Leave a Reply

Blogstats

  • 533,106 hits
