En snak med damelandstræner Martin Lytje

Leave a comment

12/02/2017 by Steen Houman

Danmark kvalificerede sig til dame VM, og vel hjemme i Danmark, blev det til en snak med Martin Lytje om VM kvalen.

1) hvad var din første tanke da I havde spillet 2-2 mod Norge
At jeg var super glad og stolt over holdets indsats og kampens resultat. Jeg var godt klar over kvalifikationen ikke var sikret endnu, men jeg tænkte vi havde sat os selv i en rigtig god situation, og der ikke var andet at gøre end at vente på de sidste to kampe.

2) klar til VM. Hvilken følelse giver det en
For mig handler alt om den følelse man søger eller jagter ved det man laver. Følelsen af at nå en målsætning som denne, bliver klart forstærket når man i perioder havde ryggen mod muren, og jeg vil sige den vigtigste følelse, er følelsen af at bevise og opnå et svært resultat sammen med 23 andre dedikerede individer. Følelsen af at være videre på vej noget stort man tror 100% på, med mennesker man tror 100% på.

3) hvad har været den store forskel på at gå fra assistent på landsholdet til at være chefen
Udover at de konkrete opgaver selvfølgelig er forskellige, er det afgjort ansvarsfordelingen og mængden der er den store forskel. Som assistent fik jeg ansvar i afmålte doser af Thorkild, og kunne egentlig koncentrere mig om detaljer i spillet og vores træningspas. Som cheftræner har jeg det overordnede ansvar, og det sidste ansvar for alle områder. Heldigvis har jeg et godt team omkring mig, som gør jeg kan fokusere på det jeg er bedst til.

4) inden VM-kvallen. Hvad var vigtigt for dig da du udtog truppen
Der er naturligvis en række områder der er vigtige, når man skal forme et hold og udtage en landsholdstrup. Først og fremmest skal det være spillere der tror på det som Mette og jeg tror på. Tillid er omdrejningspunktet i vores filosofi, og det starter med man fortæller hvad man selv tror på. Spillerne beviser så igennem deres indstilling, spil og attitude om de tror på det samme. Dernæst ser vi selvfølgelig på egenskaber og hvilken rolle den enkelte spiller skal udfylde som holdspiller og som individ, men det starter altid med et stærkt ”hvorfor er vi her?” og deler vi det grundlæggende værdisæt. Heldigvis har vi haft over 30 spillere i betragtning, som alle beviste en stærk vilje, og så er det de sekundære detaljer der gør forskellen.

5) jeg stillede spørgsmålet om det var taktisk selvmord som Danmark spillede da vi tabte 1-22 til Sverige.
Hvad var sine tanker inden kampen og efter samt ville du have gjort noget anderledes
Mine tanker inden kampen var at vi ikke kunne gå ind og spille på et bestemt resultat og ”begrænse” et nederlag. Ingen store præstationer er nogensinde sket med den indgangsvinkel. Jeg ville se mod i spilsituationer, og jeg ville true svenskerne på deres banehalvdel. Dermed ikke sagt at jeg var ligeglad med svenskernes evner og deres målscoring, så vi brugte masser af tid på at tale vores defensive spil. Derfor gjorde det selvfølgelig også ondt, at de scorede 22 mål, især 11 i første periode. Skulle jeg lave noget om, skulle vi have skiftet dybt defensivt system hurtigere end før 3. periode, alene for at skabe en ny tro på os selv, og derigennem løfte vores fysik og enkeltmandssituationer. Men at vi scorede et mål, havde 11 skud på mål, spillede 2 et halvt minut i ren boldbesiddelse og skabte gode chancer forbi mål, ville jeg ikke bytte for 5-6 mål færre. Det mod er jeg overbevist om vi fik mange gange igen i de tre andre kampe.

6) hvad fungerede godt for jer som hold i kampene
Vi viste vi havde et stærkt kollektiv, og vi kan løfte vores spil på kort tid og tilpasse os forskellige udfordringer. Jeg er især tilfreds med energien vi formåede at have på bænken i kampen mod Norge. Spillemæssigt viste vi i store perioder højt pasnings og positionsniveau, og at vi har en bred trup som kan håndtere pres. Vi viste vi har spillere der kan ændre kampbilleder i begge ender af banen, og at der bliver taget ansvar fra forskellige kanter. Bort set fra de to første perioder mod Sverige, viste vi et solidt defensivt fundament, og det er vanvittigt afgørende.

7) hvordan ser en typisk dag ud for dig under VM
På kampdage følger jeg et skarpt program. Fra morgenmaden af er jeg allerede i ”kamp-mode” og visualiserer dagens kamp i specifikke situationer. Det kan være alt fra ankomsten til hallen, til den sidste tale jeg vil give holdet, eller konkrete spilsituationer jeg skal reagere i. På den måde kører forskellige situationer i hovedet på mig, og det skærper mit fokus. Jeg forsøger at have så lidt praktiske opgaver som muligt frem til kampen, og observerer og taler egentligt mest med mit team og hold. Efter dagens kamp har jeg typisk et par timer hvor jeg bearbejder kampen i hovedet og i min notesbog. Når Mette og jeg har talt kampen igennem, begynder vi at se på morgendagens kamp og vender eventuelle justeringer og taktiske tiltag. Jeg har også altid et vindue her til spillersamtaler, inden jeg forbereder mig det sidste til aftenens taktikmøde. Efter taktikmødet og kædesamtaler, forsøger jeg at koble lidt af enten med fjernsyn på et sprog jeg ikke forstår, eller hygger med de andre i teamet.

8) Sverige, Finland, Tjekkiet og Schweiz vandt mange store sejre. Giver det mening at have dem med til VM kval
Niveauforskellen er enorm når vi snakker de fire hold og resten. Så nej på den ene side giver det ikke mening at have den med, og de kunne med fordel spille en turnering mod hinanden. På den anden side er det voldsomt værdifuldt for os at få chancen for at møde de hold, og det er så sjældent en mulighed. Man lærer rigtig meget, når man står overfor netop top 4 holdene, og det vil jeg helst ikke undvære. Også selvom man kan få en ordentlig snitter af dem.

9) hvordan kan man forberede sig på Slovenien og Frankrig som man kender lidt til udover at vide man er et niveau over
Jeg mener altid man skal tage udgangspunkt i sig selv, og det man selv tror på. Det er klart at det område af ens eget spil man fokuserer mest på, afhænger af den konkrete modstander. Som træner har man ofte en fornemmelse af kampbilledet på forhånd, og de situationer man mener bliver afgørende. Så mod Slovenien og Frankrig forberedte vi os mest på hvordan vi skulle gøre med bolden, hvordan vi skulle variere med bolden og hvordan vi skulle presse dem højt. Derudover handlede det om at holde niveau, ikke blive sløset og forfalde til forkerte enkeltmandsaktioner.
En del af Mette og min forberedelse var naturligvis også at se netop de modstandere i kampene inden os.

10) i skulle lave mange mål mod Frankrig og Slovenien. Hvordan påvirkede det holdet og dit taktiske oplæg
Vi vil altid gerne spille offensivt og score mange mål, så der var egentlig ikke den store forskel på det taktiske oplæg, i forhold til vi var under pres i målscoreregnskabet. Under kampen foretog vi et par taktiske justeringer, for at holde og fremprovokere momentum på scoringstavlen.

11) kan du fortælle om en pudsig historie du/I oplevede dernede
På vores hviledag tog jeg og ca. halvdelen af holdet på sightseeingtur til Real Madrids hjemmebane, og udover det var en storslået oplevelse i sig selv, oplevede vi en metromusikant blive smidt ud af metroen af en medpassager med fuld musik så at sige. Det gjorde i hvert fald at hverken jeg eller pigerne sang offentligt dernede.

12) hotel, mad transport mm. Fik I nogle pudsige oplevelser med det
Det var en smule pudsigt at køre til og fra kamp med sin modstander, fordi vi boede på samme hotel. Mest pudsigt var nok den dag vores restaurant valgte at servere blæksprutte til frokost. Vi tog det hele som en oplevelse.

Leave a Reply

Blogstats

  • 603,749 hits
