En snak med afgående landstræner Jens Ørhøj

Leave a comment

24/01/2017 by Steen Houman

VM er overstået og Danmark sluttede som nr.5 i verden. Det var noget af en præstation.

Det blev derfor til en snak med Jens Ørhøj der er stoppet på landsholdet som landstræner om det netop overståede VM.

Du blev landstræner for to år siden da Kasper Sindt stoppede, hvilke overvejelser gjorde du dig frem mod VM?

Reelt set var det jo knap halvandet år jeg havde som cheftræner, da jeg tiltrådte i september 2015. Dengang var det et meget hurtigt valg at takke ja, og derefter fik jeg så hurtigt sikret mig en meget kompetent sidemand på bænken i form af Daniel Hahne. Vi fik heldigvis meget hurtigt set holdet i aktion ved Floorball Denmark Open i november 2015, hvor vi fik testet et par nye taktiske elementer samt spillet nye spillere ind på holdet. Dernæst var der fuld fokus på at sikre VM-pladsen ved VM-kval’en i Estland i januar 2016.

De største overordnede tanker gik på, hvordan vi kunne bygge videre på et allerede stærkt defensivt fundament bygget frem mod VM 2014. Vi fik testet et alternativt forsvarssystem, vi fik indarbejdet et par grundlæggende opspilsvarianter, en ny powerplay-formation samt generelt spillet nye spillere ind i vores grundlæggende system samt tanker og værdier.

Hvad bruger man tiden på frem mod VM som landstræner, hvad er arbejdsopgaverne, hvad er det for indsatser der er?

Det kan vel opdeles i tre grundliggende elementer:

Scouting af spillere:
Jeg har prøvet at få set så mange relevante spillere i aktion – fortrinsvis via kampe i Jylland af ressourcemæssige (tid og økonomi) årsager. Det har været vigtigt for mig, at jeg har kunnet være så synlig som overhovedet mulig – samt at jeg har haft en god fornemmelse af de enkelte spilleres niveau og udvikling. Dette har jeg heldigvis kunne supplere med video fra de kampe, der streames online.

Intern opbygning:
Dette sker jo for langt størstedelen på vores træningssamlinger samt testkampe. Men derudover har jeg jo en dialog med spiller løbende ift. at følge den enkelte spilleres tanker ift. den bedste sammensætning af truppen samt den bedst mulige forberedelse på vores relativt få aktiviteter.

Ekstern scouting:
Som landstræner har man jo ikke det samme antal muligheder for scouting af modstanderne som på et klubhold. Vi har vores egne kamp mod holdene, og så kan vi jo heldigvis igen bruge de digitale medier i ret stor udstrækning, så jeg har været en flittig bruger af YouTube de sidste år.

Under VM spillede i med tre kæder, hvad gjorde i valgte dette, og hvornår fortalte i om det til holdet?

Først og fremmest var der ikke noget nyt i, at vi spillede med tre kæder ved VM. Det begyndte vi faktisk allerede på ved Floorball Denmark Open, vi gjorde det i en del af VM-kvalifikationen – samt igen ved Stena Line Cup i Tyskland i november. Så det var som sådan en løbende forandring efter sidste VM.

Årsagerne er flere, og det er jo hele tiden en løbende fornemmelse som træner på, hvordan vi præsterer bedst i såvel den enkelte kamp samt gennem en hel slutrunde. Fysisk er det en hård belastning at spille syv afgørende kampe på ni dage, og derfor havde jeg et ønske om at sprede belastningen ud på flere spillere end ved sidste VM. Dette specielt rettet mod en fokus frem mod Playoff-kampen efter den indledende pulje.

Løbende op mod VM og under VM fandt vi også ud af, at vi fungerede godt som hold på tre kæder, og derfor blev coachingen grundlæggende med basis i tre startende kæder, og så toppede vi i visse situationer ned på 10-12 spillere. Netop denne taktiske tilgang giver også en mulighed for at skabe en ændringseffekt i kampene, når man går ned på folk.

Hvordan sammensætter man de tre kæder til et VM?

Det er noget, vi har arbejdet med løbende. For mig har det handlet om at sammensætte konstellationer, der fungerer bedst muligt i forhold til såvel den enkelte formation samt det samlede puslespil. Der er spillere, som jeg har vurderet kan gøre hinanden og holdet gode. Eksempelvis var min beslutning om at spille Kenneth Danielsen som højre forward vel ganske atypisk, da han er righter. Jeg flyttede samtidigt Steffen Jensen i vores tredjekæde, da han kunne bidrage såvel med sin spillemæssige evner samt en ønsket rutine blandt yngre spillere. Med Niklas Juuls afbud var det også afgørende at finde en god konstellation i førstekæden, og der viste troen på Andreas Glad som makker til Stefan Hedorf sig berettiget. Vi brugte netop turneringen i Tyskland inden VM til at få svar på nogle af de spørgsmål vi havde i relation til formationerne.

Vi så et Danmark der var mere offensivt end tidligere, hvad vil du pege på som årsager til vi kan dette?

Det tror jeg skal opdeles i to svar.

I spillet med bold, tror jeg, at det skyldes, at vi efterhånden havde så godt styr på vores defensive base, at vi på vores samlinger og i testkampe har indarbejdet forskellige opspilsvarianter, som vi har kunnet fokusere på afhængigt af vores modstanders forsvarsspil. Dertil er vi blevet mere trygge som spilførende hold – hvilket er noget der er kommet gennem de ti kvalificerede kampe (testkampe og VM-kval), vi fik spillet i året op mod VM. Denne kamptræning mod stærke modstandere har betydet rigtigt for os.

Dernæst tror jeg, at man måske har fået en oplevelse af os som mere offensiv end vi egentlige var ud fra, at vi i kampene efter den indledende gruppe (eks. mod Letland og Norge) har været i situationer, hvor vi har været bagud og nødt til at forcere spillet mere og ændre vores koncept. Faktisk har vi nærmest ikke trænet på dette, men spillerne viste sig omstillingsparate – og jeg tror også, at den lille investering i at teste et alternativt forsvarssystem har været med til at skabe dette grundlag for at kunne ændre taktisk undervejs.

Hvordan ser en arbejdsdag ud for dig til VM?

Det afhænger af kampprogrammet, men jeg kan prøve at beskrive f.eks., hvordan dagen for playoff-kampen mod Letland forløb. Dagen inden havde vi ved middagstid besejret Slovakiet og vundet vores gruppe, og vi havde en forventning om at skulle møde Norge. Men da Letland og Norge spillede uafgjort om aftenen – en kamp vi så i hallen – blev det i stedet Letland, vi bliver parret mod. Så jeg brugte lidt ekstra sene aftentimer på video og at gennemgå mine notater fra før VM, der primært var bygget på vores kamp mod dem i november. 

Dagen startede med en relativ sen morgenmad 08.30. Derefter er jeg tilbage på mit hotelværelse og bruger halvanden times tid på videoanalyse fra Letlands tidligere kampe ved VM, specielt med fokus på Norge-kampen aftenen inden. Klokken 11 er jeg med holdet på en fælles gåtur til shoppingcenter, hvor jeg spiser en mindre brunch sammen med Daniel Hahne. Jeg er tilbage på hotellet knap to timer senere, hvor jeg ser lidt mere video og jeg – sammen med Daniel – vender vores tilgang til kampen samt de mulige kæder.

Omkring klokken 15 samler Daniel og jeg op på vores observationer og træffer blandt andet en beslutning op at spille med Jesper Roland i tredjekæden frem for Mathias Glass – efter et defensivt fokus. Derefter skal de mange notater lige samles sammen og struktureres til det taktiske oplæg for spillerne. 15.45 har vi kampoplæg med spillerne, hvor Daniel og jeg hver har vores rolle i oplægget til truppen.

Derefter spiser vi sammen 16:30, og på kampdage er jeg relativt hurtigt tilbage på hotelværelset til min egen sidste mentale forberedelse. 17:30 sidder vi så i bussen, der kører os til hallen – her er altid en stemning med en blanding af stilhed, sjove historier og mentalt fokus. Vi har alle som individer forskellige behov ift. mental opladning, og jeg er nok ikke den mest talende på dette tidspunkt.

Efter ankomst til hallen skal jeg lige have sikret, at vores holdopstilling og kæder bliver afleveret til dommerbordet, dernæst bruger jeg oftest lidt tid væk fra omklædningsrummet på at tænke såvel kampelementer samt mine indspark til spillerne igennem. Andre gange bruger jeg lidt tid med enkelte spillere eller summer rundt og ”fornemmer spillertruppen”. En god time før kampstart samles vi i omklædningsrummet, hvor spillerne er omklædte, og jeg sender et par fokuserende ord med spillerne, inden de gør sig klar til opvarmningen.

Opvarmningen klarer spillerne stort set selv under ledelse af kaptajngruppen – vi har et fælles aftalt program – og den halve time handler igen meget om mentalt eget fokus fra min side. Et kvarter før kampstart stopper opvarmningen, og vi samles til en kort peptalk, hvor jeg typisk genfremhæver 2-3 fokuspunkter for spillerne – og dernæst gælder det indløb, nationalmelodi og…..kamp.

Efter kampen var det meget svært at holde afgangstidspunktet med bussen 22:15 – kampen gik til overtid og straffe med sejr til følge – så efter at jeg har været med i umiddelbare glæde over sejren, så skulle jeg først lige have afstemt et nyt afgangstidspunkt med vores lokale guide samt sikre, at hotellet rykkede vores sene måltid ift. dette. Dernæst havde jeg et kort interview med Innebandymagazinet samt deltog i den lokale pressekonference – hvorefter jeg lige skulle prikke til de sidste spillere, der glædede sig mere end de skyndte sig i omklædningsrummet, hvilket der også skal være plads til.

Efter busturen tilbage på hotellet var det direkte til spisning, hvor jeg kort rundede dagen af over for spillerne. Dernæst skulle morgendagens program lige afstemmes tidsmæssigt med hotellets personale og meldes ud til spillerne.  Daniel og jeg valgte, at spillerne i højere grad havde brug for lidt frirum, og da sejren betød en kampfri torsdag, tog vi et valg om ikke at træne dagen efter.

Som jeg husker det, blev dagen rundet af med se lidt at vores kamp – det er ikke altid man har samme oplevelse på bænken – så jeg kan godt lide lige at se kampen eller højdepunkter bagefter. Og så blev klokken vist over 2, inden jeg faldt i søvn.

Hvordan var hotelforhold for jer?

Vi boede på et af de officielle VM-hoteller – et trestjernet hotel med østeuropæisk standard.

Under et VM kommer der problemer i kulissen (ikke med eller på holdet), som kan frustrere, hvad oplevede I selv, og hvordan håndtere i det?

Det kan aldrig undgås, at der dukker ting op, som man ikke har forberedt sig på. Der handler det bare om at være konstruktiv og løsningsorienteret. Vi havde f.eks. udfordringer med to spilleres stave, der ikke kom med flyet til Tallinn – lidt håndtering af en striks linje fra IFF/dommerne omkring farven på varmebukser – samt udfordringer omkring faciliteter og bespisning på hotellet. Men samlet set er det bare en del af de ting, vi som lederteam skal løse – og så tager man jo læring med derfra til fremtiden.

Der er spillere der ikke får meget spilletid til et VM, hvordan arbejdet man som team med dem?

Det er forskelligt fra spiller til spiller. Som udgangspunkt har de fleste spillere jo en fin fornemmelse af deres position i truppen – og jeg har ført den individuelle dialog inden VM, som jeg har vurderet nødvendigt i forventningsafstemningen. Vi har også brugt tid på at sætte fokus på, at alle har en rolle og en vigtig opgave – også selvom man får mindre spilletid.

Min oplevelse af spillertruppen til VM på dette element har nærmest udelukkende været positiv. Der har naturligvis været flere folk med kontinuerlig spilletid, når vi har arbejdet ud fra tre kæder – men der er spillere, hvor spilletiden har været begrænset. Samlet kan jeg udtrykke en stor glæde over, at vi gennem hele turneringen optrådte samlet som et hold – og der ligger en stor ære hos reserverne også. Eksempelvis leverede Mike Trolle en flot VM-turnering, men bagved stod hele tiden en for holdet konstruktiv og støttende David De Fries, trods at David kun stod en periode under hele slutrunden (med redningsprocent på 100 i øvrigt).

Hvis du skal nævne nogle mere pudsige episoder uden for spillet, hvad ville det så være?

Vi havde lidt interessante oplevelser omkring taxapriserne i Tallinn – det kan godt betale sig at være selektiv ift. taxaselskaber.

Dertil så opstår der altid sjove episoder i bussen til og fra kamp samt i omklædningsrummet. Sidst på ugen – da energiniveauet efter mange kampe kan være dalende – var Daniel Hahne svenske taler og playlister god til at peppe stemningen lidt op.

Til sidst vil jeg nævne, at vi skabte lidt grå hår hos IFF og de lokale arrangører, da vi først slog Letland ud – og fjernede lidt af tilskuerinteressen – og senere hen bl.a. på finaledagen valgte at udfordre deres tidsplan gennem lidt overtid og straffeslagskonkurrence.

Hvordan oplevede I selv VM, set i forhold til organisering af jer som hold?

Jeg synes, de lettiske værter på mange måder gjorde et rigtigt godt stykke arbejde. Arenaerne var gode – med en tilpas intim Arena B, hvor vi spillede vores første to kampe – samt en stor flot Arena til de store kampe. Bustransport og lignende fungerede også rigtigt fint – så samlet set var det en helt ok oplevelse. Jeg tror også, at letterne har fået mod på at søge om et værtsskab igen.

 

Leave a Reply

Blogstats

  • 603,749 hits
