Nr.7, Martin Dahlgren, Kvissel/Brønderslev (2010/11 og 2013/14)

Leave a comment

July 3, 2016 by Steen Houman

Hjemme i Sverige havde Dahlgren altid scoret mange mål, og han har da også spillet i den bedste svenske række, men det var en spiller i sin karrieres efterår der kom til Danmark. Men hold da op, det var ikke til at se. Han leverede i den grad varen og med en hurtig spilforståelse og ikke mindst god teknik med staven, så øste han mange mål ind.

Han har en del sæsoner i den bedste svenske række på sit CV, og når du kan lave over 40 point i en sæson i den række. Så siger det alt om kvaliteten.

Han førte da også Brønderslev til DM finalen og blev nummer 2 på topscorerlisten i slutspillet og trods alderen, så var det ofte en back der blev snydt grundigt når han smuttede forbi ham. Inden da, havde han været en vigtig drivkraft bag Kvissel, der faktisk nåede til en DM semi.

 

1) Hvorfor endte du med at spille i Danmark
Jag fick en förfrågan från Thomas Lodberg att spela med hans lag Kvissel som var nykomlingar i högsta serien och dom behövde en rutinerad spelare till sitt unga lag. Så vi hade ett möte och jag fick ett mycket bra intryck av Thomas tankar och klubben.

2) Hvad var dine tanker om floorball inden du kom
Jag hade hört från några av mina vänner, Jerker Lundgren och Daniel Anglerot som spelat i Bulldogs att det var en liga med mycket mål och kanske inte så taktiskt uppstyrt. Och att det inte var så stor bredd med spelare.

3) Hvad var dit indtryk af den danske liga
Den första säsongen jag spelade var det två serier i ligan och det märktes att det var stor skillnad på toppen och botten. När ligan gjordes om till en serie blev det mycket bättre och det behövde Dansk innebandy göra för att hänga på landslagsnivå. Ligan var mycket kul med många derby matcher och mycket mål

4) Har du en god anekdote du vil fortælle
Första året med Kvissel var en utav mina roligaste säsonger under min innebandykarriär. Vi var ett lag med grym sammanhållning och mycket roliga saker som hände, inte minst med bröderna Lodberg i laget. Men det som händer i laget ,stannar i laget.

5) Kan du huske 1-2 danske spillere der gjorde indtryk på dig
Dom spelarna som imponerade mest på mig var Kim Olsen som jag spelade med i Kvissel. En spelare som alltid kämpade 100% och hade ett grymt spelsinner och taktisk kunnande.
Och så får man inte glömma den sköna Dennis ”Denge” Lodberg en spelare som man älskar att ha i sitt lag men som alla motståndare hatar att möta. En spelare som gick in 110% i varje närkamp och ett riktigt tungt skott (Hoppas att din rehab går bra med ditt knä).

6) Har du en speciel kamp du husker
Alla tuffa slutspelsmatcher som alltid är speciella att spela och det var även en stor anledning till att jag valde att spela fler säsonger i Danmark med Brönderslev för att få spela slutspelsmatcher och vinna medaljer.

7) Ordet er frit
Jag vill tacka alla fantastiska människor som jag lärt känna under mina år i Danmark och vi får se om jag spelar i Danmark snart igen…

floorball dahlgren

Leave a Reply

Blogstats

  • 419,772 hits
