Sidder gearskiftet fast

Leave a comment

June 15, 2016 by Steen Houman

Det var ikke det jeg havde forventet da jeg lige måtte se på antal tilmeldte hold til den kommende turnering for herrerne.

DaFU er med i projektet bevæg dig for livet, med en målsætning der hedder i 2018 skal der være 11.000 medlemmer af forbundet.

11.000 skal der nok komme inden 2018, men 2018, den er mig optimistisk.

Der hvor jeg dog bliver bekymret er at der INGEN vækst er i holdturneringen for herrer. Tilmeldte hold til turneringen er nøjagtig den samme som sidste sæson!

Med ikke så få nye hold der er kommet ind i forbundet, havde jeg en forventning om at der ville komme flere tilmeldte hold, men nix. Antal er som sagt det samme som året før.

Jeg hilser kun velkomment de tiltag TU sammen med ligaklubberne har gjort for ligaen. Men ligaen som består af 8-10 hold, det er måske ikke der forbundet burde ligge hvad der ligner de fleste kræfter, men derimod se på mulighederne for at skabe nye tilbud til nye hold/klubber der gerne vil i gang, men som ikke er klar på at binde sig til en turnering.

Her savner jeg konkrete tiltag fra TU med hvad der skal ske, for at skabe vækst i den nederste del af pyramiden.

Eller er det sådan, at der faktisk ikke er væskt i floorball, og at vi i 2018 står langt fra målet på 11.000. For jeg kan da frygte, at der ikke er kommet gang i nye medlemmer ude i klubberne, eller tager jeg fejl?

En anden forklaring er at du i marts måned, skal tilmelde en turnering der starter i uge 43…det giver god mening for de øverste rækker at få dem på plads, men for de laveste rækker, der må det da være interessant at holde en så sen deadline som mulig, for at få netop nye mulige hold med.

Lige så ville jeg da gerne at det ville være muligt at komme ind midt i en turnering…ja men det giver da total skævvridning….og hvad så?

Se på muligheder ikke på begrænsninger.

For forbundet, der er der to primære indtægtskilder, det er holdturneringen og tilskud fra DIF. Med en holdturnering der står i stampe, så kommer der ikke en øget indtjening til forbundet og produktet bliver ikke bedre.

For jo flere hold der kommer med fra flere klubber, jo mindre kørselsafstand….

Nu er der faktisk mulighed for at spille stævner, prisen for et stævne er 700,- I min optik skal et stævne ikke give en indtægt til DaFU, jeg så hellere at der blev sat lidt til.

Udgiften på et stævne er en halleje og der er udgifter til dommere og hvis forbundet som tidligere er flinke til at give et tilskud (har været givet 1.500 tidligere), så kan pris på stævne ikke blive 700!

For hvad koster det at være med i eksempelvis laveste række i vest, jo det koster 2500 (hvis jeg husker ret, kan ikke finde det på hjemmesiden), så efter 3 stævner, kunne det bedre betale sig at tilmelde sig her, ud fra et økonomisk rationale.

Jeg er af den overbevisning at skal forbundet vækste, så skal der ligges flere ressourcer i at få vækst nedefra,

Så spørgsmål er om TU ikke skal se på et gearskifte for at komme op i gear med antal hold til holdturneringen

http://www.dgi.dk/floorball/floorball-danmark/staevner/staevnekalender

Her kan du se at der er booket 3 stævner, to GP og et motionsstævne.

Slutteligt, så kan du gætte med her….på hvor mange flere eller færre hold der er med i herrernes turnering siden sæsonen 2011/12 frem til i dag

Leave a Reply

Blogstats

  • 509,509 hits
