Ny banestørrelse

Leave a comment

03/06/2016 by Steen Houman

Egentlig havde jeg tænkt at skrive dette indlæg efter landsstævnet i Benløse hvor jeg var ude og se masser af floorball.

erunder så jeg U11, og floorball står med to variationer, enten spilles der på den lille bane eller fuld størrelse 40x20m.

Må indrømme at 40x20m floorball i U11, er noget af det værste bras jeg har set. Ikke meget floorball, langt mere fysik og hvor store spillere har en kæmpe fordel og hvor fysik fylder langt mere end teknik.
Ligeså var det rigtig få afslutninger. Så nej jeg var ikke imponeret.

Omvendt var det lidt for meget kaosbold i U11 spil på den lille bane.

Jeg ville gerne forslå at U11 fremover spilles som 30x15m med 3 mod 3 med keeper og hvor der kun er det lille målfelt.

Dette tror jeg vil give langt bedre teknisk spil og udvikling.

Så skal målet være mindre i form af 120×90 så det passer til størrelsen, fremfor 160×115 der er alt for stor til U11 spillere.

Med den model, der tror jeg faktisk at vi har et setup der vil sikre at vi har et spil hvor tekniken er vigtigere end fysiken.

Hvis vi vil udvikle teknik hos spillere, så skal vi se på hvordan vi tilbyder floorballspillet. Der er en væsentlig elitemæssig baggrund til at fodbold og nu også håndbold ser meget på dette.

Jeg spurgte et par fra floorballmiljøet om dette.

Tony Taijala, ligatræner Copenhagen.
Har sett kamper uppe i halland, där de spelat med ca. 2 sargbitar mindre plus de spelat med mellanstora mål..det är de bästa ungdomskamper jag sett:)

Jonas Mønsted, U15 spiller Benløse
tænker at størrelsen på banen skal komme an på niveau af spillerne… For nystartede spillere i den aldersgruppe er det nemmere at starte ud med at spille kleinfeld… Som jeg husker det var flere af dem jeg spillede med og jeg selv utilfredse med at skulle spille kleinfeld efter som at vi havde spillet i længere tid og gerne ville have udfordringen… Men tror at hvis man startede ud med at spille kleinfeld og så rykke op til en mellemting og så op på stor bane ville give spillerne bedre spilforståelse og hjælpe på udviklingen.

Emil Kristensen, anfører Rødovres ligahold
Tja måske bedre tekniske muligheder med mindre fokus på placering og større fokus på stavteknik og pasninger

 

Leave a Reply

Blogstats

  • 578,690 hits
