Et studie i udvisninger

2

March 28, 2016 by Steen Houman

Semifinalekampen mellem Rødovre og Benløse, havde ikke så få udvisninger, og det blev der debatteret lidt om sjovt nok.

Med fare for at blive udstillet som inkompetent, for det er mange år siden jeg sidst har dømt en floorballkamp, så vil jeg godt komme med nogle funderinger.

Så er jeg sikker på, at der blandt dommerne nok internt skal blive snakket om det, og en ting er sikkert. Dommerne er de første , der gerne vil løfte niveau og blive bedre. For alle gør deres bedste og arbejder på at blive bedre.

Udvisningerne
Du kan gå ind på youtube, og se alle udvisningerne, hvis du vil nørde lidt over hver enkelt udvisning. Men når jeg ser på hvilke spillere der bliver udvist i de to kampe er det:
2xMilan Adam (B)
2xFrederik Kobberup (R)
Daniel MacCabe (B)
2xAndreas Kleczewski (R)
Martin Erichsen (R)
2xMarko Krogsgaard (R)
2xJacob M. Andersen (R)
Rasmus Poulsen (B)
2xJannik Trolle (R)
Mads Kristensen (R)
Mathas Glass (B)
2xChristian Johannesen (R)
Daniel Hedegaard (R)
2xMikkel Christensen (B)

22 udvisninger i alt, de 10 af dem, kommer på spillere som har en del på CV i form af landskampe.
Hver enkelt udvisning, kan sagtens dømmes, men behøver de at blive dømt?

Bringe sig i situationen
En af de ting jeg debatterede med en god floorballkyndig person, var det at bringe sig i situationen, hvor dommerne kan give 2 min. Så for spillerne er det at ikke komme i de situationer, hvor dommerne kan dømme 2 min.

Internationalt
Hvis du kommer til et VM, og ser niveau på spil der, så bliver der tilladt en del mere fysisk spil end i den hjemlige liga.
En del af spillerne der fik udvisningerne, kommer med stor erfaring internationalt, og når det bliver tæt, så løfter de deres niveau, men koster det så i den hjemlige liga i form af udvisninger?

Flow i spillet
Set fra et tilskuersynspunkt, vil vi have flow i kampen, og der kommer de mange udvisninger til at spille ind. Der kommer ikke flow i kampen.
Jamen, du skal vel dømme det som sker. Ikke for mig, og det er muligt jeg bliver upopulær.

Ja der bliver sat nogle tacklinger ind, men er fordelen der stadig så spil videre.
Det er selvsagt en hårfin balance, men se internationalt, hvordan der er flow i kampene. Selvom du også kan finde kampe, hvor dommernes niveau blive rudstillet.

Snak
Nogle spillere kan ikke lade være, de skal kommentere og hen og spørge dommeren om hvorfor der dømmes det ene eller det andet.

Alle kender gamet og alle ved hvorfor. Men chancen for at en dommer ændrer det dømte, ja det sker vist mere end sjældent.

Selv klart er det for at ligge pres på dommerne til den næste situation, så du får en fordel,

MEN, når kampen er i gang, så hold fokus på det du kan ændre det som du kan påvirke, og det er det som sker når bolden sættes i gang. Men nogle spillere holder for meget fokus på det som er sket og som ikke kan ændres.

Der må trænerne og spillerne blive dygtigere, hold fokus på det som skal til at ske, i stedet for at bruge tid, energi og fokus på noget du ikke kan ændre.
Det er at bruge din energi særdeles ukonstruktivt.

Dårlig form
Er spillerne i for dårlig form, når trætheden kommer, så kommer der ikke ilt nok til hjernen, og så kommer der forkerte og dumme beslutninger. Det kan være dårlig form, og det er et spørgsmål trænere og spillere må stille sig selv.
Men kommer der ikke flow i spillet, ja så kommer der mange pause til at få pulsen ned.

Det samme spørgsmål må alle dommerpar stille sig selv, holder vi det fysiske nivea over en hel sæson?

Er dommerne gode nok
Der er ligeså stor forskel på de danske dommere som der er på de danske spillere. Alle brænder forhåbentlig for at blive bedre, ganske som spillerne.

Der er bare stor forskel på dommerstandarden. Jeg ved at dommerne internt arbejder på at løfte niveauet.

Men for mig er det ret interessant spørgsmål, kan man sætte dommerne af?
Kan man lave et system, hvor dommerne får en karakter på deres kampe. De bedste par, det er dem der får de spændende kampe i slutspillet.?

Samtidig må vi huske på, vi har nu engang de dommere vi har. Skal DaFU bruge penge på at få svenske dommere over til nogle kampe?

Dommerne er med til at sætte standard på kampene, og skal vi løfte niveau i liga, så skal vi også løfte niveau hos dommerne.
Når jeg snakker med de forskellige ligatrænere i floorball, er de alle enige om at betingelserne for dommerne ikke er optimale, og de gerne så dommerniveau blive løftet!

Så hvilke tiltag og ikke mindst økonomi skal der til, for at dommerne også bliver løftet i niveau.

For alle er interesseret i at få de gode kampe med kvalitet fra spillere, trænere og dommere.

Vi skal blive bedre
Som jeg skrev i starten, det er længe siden jeg har dømt, og jeg er ikke den der skal kommentere på enkelte dommere.
Det som er vigtigt, det er den indsats der sker, for at forbedre produktet. For det er alle interesseret i.

Jeg tror det ligaudvalg, der vist nok findes, men som vist ikke er aktivt. Her skulle de overveje at bruge en dag sammen, ligadommerne og trænerne, og snakke indsats og udvikling. De dommere der ikke kommer, de kommer ikke til at dømme de sjove kampe, og de klubber der ikke dukker op, starter sæson med -5 point.

For trænerne og dommerne, de ser meget forskelligt på tingene, og det at have dialogen, det er vigtigt, hvis vi ikke skal ende med en perlerække af udvisninger, som i de to første kampe i Benløse-Rødovre semifinaleserien.

2 thoughts on “Et studie i udvisninger

  1. Castøe says:

    Men hvorfor er der så stor forskel på antallet af udvisninger i henholdsvis Rød/Ben- og Brønd/Cphserien???

  2. Pettersson says:

    Castøe; uden at have 100% ret i min påstand, men mener at man, før landsdækkende liga, sagde at vest siden spillede hårdere og dommerne tillod det. Kan huske det resulterede i at mange jyske hold fik mange udvisninger når de spillede på sjælland.

    Syntes så også jeg kan se over de sidste 5-7 år at ligaen generelt bliver spillet hårdere, før i tiden var der flere “tekniske spillere” ala messi typer og spillere der ikke var lige så fysiske store. Disse typer er stille og roligt blevet mast ud af spillet.
    For mit vedkommende kan jeg godt blive lidt bange for at dansk floorball kommer til at udvikle sig mere på det fysiske end det tekniske, ikke kun i liga regi, men generelt.
    Mange spillere i rækkerne der ikke forstår hvad en skulder tackling er og vi har meget en tendens til at ville “snakke” med dommerne. Det er så også lidt dommernes egen skyld, alt for mange af dem går med på legen

    Dog vil jeg så sige at jeg syntes vores dommere i ligaen gør det godt.. Der er enkelte kampe som måske ender med at være et niveau over dommernes kunnen. især kampen i Rødovre hvor benløse tabte 6-0, der var periode hvor dommerne kom til kort.

Leave a Reply

Blogstats

  • 509,537 hits
