Lidt om landshold og udvikling…

Leave a comment

08/02/2016 by Steen Houman

I weekenden var U23 landsholdet samlet, og jeg er faktisk særdeles positiv overfor det at have en boblertrup, som det er muligt at samle og træne, således at de udvikler sig.

Men, de argumenter der har været fra DaFU om at det er for at fastholde spillerne, dem er jeg noget bekymrende for. Hvis det er tiltag som det her, der skal til for at holde på spillere, så smid dem ud med det samme.

Det skal være spillere der vil deres sport der skal med her, spillere der vil deres (klub)træning.

Men det er ikke en U23 samling der gør spillerne bedre, 98% af deres træning, den ligger hjemme i klubberne, så hvis DaFU virkelig vil rykke på spillerne, ja så er det tiltag i klubregi der rykker. Det gør ikke en U23 samling.

Det er to meget intelligente fyre der står for holdet, som har stor indsigt, men uden det mindste uddannelse.
Jeg er overbevist om at de to herrer brænder for sporten, det er i hvert fald mit indtryk når jeg har snakket med dem.
Men er det en falliterklæring mod sporten, at vi har spillere der skal træne mere og mere, og så at der ikke stilles krav til faglige kompetencer på vores trænere.
I øvrigt noget der gælder alle vores landshold!

Jeg håber, der er lavet en aftale med de to trænere om at de skal på uddannelse, så de kommer op på diplomtrænerniveau.
Skal vi rykke, så er det på vores faglige niveau.
Ingen tvivl om at mange trænere kan deres floorball (eller tror det), men det er mange af de andre ting i trænerfaget vi halter gevaldigt på.

Et enkelt spørgsmål, hvordan arbejder du som træner med dine taperingperioder?

Som et lille indspark, har jeg selv sendt en træner på skolebænken, en udøver der har taget medalje ved OL. Han mente også han kunne sin sport, men han måtte erkende der var meget at lære.

Tilbage til truppen der var samlet, jeg har ikke set om der er kommet nye spillere til samlingen eller om der har været afbud.

Men hvad er det for en ide der ligger bag udtagelserne, at vi udtager de bedste, at vi ønsker at udtage fra mange klubber eller?

For der er en udtagelse der undrer en del, når jeg kan se hvilke spillere der ikke er udtaget.
En spiller fra 1.div, nuvel er han back, men i sit holds seneste kamp har han lavet 1 point, hvor holdet sammenlagt har lavet 28 scoringer!
Jeg kender ham ikke, og måske er det et talent der kan udfolde sig, og måske havde han bare en dårlig i de to kampe.

Men kigger jeg igennem andre spillere, som kunne havde været med, så er denne liste af spillere, fyldt med navne der er interessante.

Rasmus Bengtsson Back Brønderslev 2 4 6 1995
Casper Lindhardt Christensen back Hvidovre 1 1 2 1997
Nicholas Maccabe back Benløse 0 2 2 1997
Jannik Christoffersen Forward AaB  2 4 6 1996
Jonas Johansen Forward Frederikshavn 11 5 16 1995
Jeppe Schmidt Forward Frederikshavn 3 5 8 1994
Nicolai Børner Forward Vanløse 5 0 5 1997
Andreas Kleczewski Forward Rødovre 3 1 4 1994
Mathias Thorsen forward Hvidovre 1 0 0 1996
Daniel Jørgensen Forward Vanløse       1997
Victor Jensen Forward Sunds       1997
J

 

Jeg ved ikke om der er skader, eller om spillerne har været udtaget og selv har meldt fra. Tallene ved hver enkelt spiller, fortæller antal mål, assist og point i alt.

En enkelt på listen, måtte så af DaFU ikke deltage, da han fik karantæne efter en kamp, og denne karantæne indebar ligeså at han ikke måtte blive udtaget til landsholdsamlinger. Jeg er med på en karantæne gælder kampe, men landsholdssamlinger som er træning?

Daniel Jørgensen og Victor Jensen ved jeg ikke om de spiller, men det var to navne der blev bemærket sidste sæson.

Så har vi hele 1.div scenariet, der løber en spiller rundt i 1.div, der har lavet 20 point som back, men han er ikke med. Måske skulle man kontakte 1.div klubberne, og høre hvad de har af spillere!

Ligeså har jeg sat nederste grænse ved 1997, om end der findes dygtige årgang 1998 spillere.

Jeg ser frem til at høre mere om samlingerne, jeg ser frem til at DaFU begynder at stille krav om uddannelse til trænerne, så de kan mere end deres floorball.

Så ser jeg frem til at klubberne og DaFU begynder at bruge hinanden, og udfordrer hinanden på hvordan vi løfter niveauet.

For det er i klubberne 98% af deres træning sker for spillerne.

Så ser jeg frem til, at DaFU tager sit ansvar som organisation alvorligt og starter U19 landshold op igen for pigerne. Det er noget af et signal mod dem der arbejder med damerne og pigerne, at der INTET arbejde har sket på denne front. Men nu tyder det på at arbejdet omkring dette er i gang.

Glædeligt, men lad os nu se hvad der sker.

At have et U23 landshold, som ikke kan spille landskampe frem for et U19 landshold for kvinder der kan spille VM, det er ærlig talt ikke gennemtænkt.

floorball17

 

Leave a Reply

Blogstats

  • 578,930 hits
