Ligaen set med et par dommerbriller

1

January 5, 2016 by Steen Houman

Indrømmet, ofte så ser jeg da tingene som jeg mener de skal være. Men jeg er såmænd ganske åben for at snakke og høre andre tanker om de forskellige ting jeg gerne skriver om.

For det handler ikke om at have ret, men at debattere og få synspunkter og vinkler frem, som man ikke selv havde funderet over.

Sådan har jeg det med bloggen floorballdommer. For hvor er det fantastisk at se på sporten, men en helt anden vinkel end den jeg gør.

Så jeg spurgte manden bag bloggen floorballdommer om han ville svare på et spørgsmål eller to. Det ville Ole Blædel gerne, så tak for det

Inden han svarer, vil han godt pointere at:

Først og fremmest tak for muligheden for at komme med mine tanker og ideer – det er jo ingen hemmelighed at jeg har mange kasketter og har haft mange gennem tiderne. Det er ikke altid lige godt, men det giver da muligheden for at få en meget bred indsigt. Bare for en god ordens skyld så står svar, tanker og ideer alene for min regning. Så er det sagt
Den nuværende struktur, hvilke fordele og ulemper ser du ved denne?

Ulemperne er jo desværre tydelige – der er klubber der ikke har midlerne til at være med hvor det kræves. Det er enten på spillerfronten eller på økonomien.

At et ligahold trækker sig umiddelbart inden turneringsstart er ærgerligt, og at et andet hold må trække sig midt i turneringen er katastrofalt.
Alle tager beslutninger ud fra det givne grundlag de er på, og jeg respekterer som sådan begge klubbers beslutning, men for dælen det er ærgerligt.

Det betyder færre kampe for klubberne, dvs. mindre kamptræning, som nu en gang udvikler spillerne bedst muligt.

Men det betyder desværre også færre ligakampe til os dommere. Vi er ikke så presset af det her i vest, vi er mere eller mindre kun 3 faste ligapar.

Men i øst er det noget rigtigt skidt – her er der 4 par der skal slås om noget færre kampe. Det hæmmer udviklingen af dommerne meget.

Samtidigt ser vi at ingen klubber er interesseret i at rykke op i ligaen – Hvidovre er det eneste hold der har gjort det med succes, men vi har desværre lige nu en struktur kun for de stærkeste klubber. Det skal der gøres op med på en eller anden måde.


Jeg ser dog også en masse fordele ved en landsdækkende liga:
først og fremmest et højere sportsligt niveau, men også et niveau der presser os dommere til at præstere endnu bedre. Der stilles store krav til klubber og spillerne, men så sandelig også til os dommere

Set med dommerøjne, hvor ser du den største forskel mellem liga og 1.div?

Fysisk og teknik er de lette svar, men jeg synes først og fremmest engagementet i det at være floorballspiller skinner igennem. I vest har vi kun liga, 1. og 2. division – dvs. at 1 division både er den næstbedste OG næstdårligste række.

Det skinner tydeligt igennem på folks indstilling. Det er noget mere hyggeagtigt i 1. divison. Derfor bliver man som dommer heller ikke presset ret kraftigt i 1. division. Dermed ikke sagt at man kan lalle en kamp igennem. Det er bare ikke det samme.

Jeg kredser ofte om spørgsmålet hvad formålet er med en turnering, om man skal bruge den som løftestang, hvad er dine tanker om dette?

Helt ærligt så kan jeg ikke gennemskue hvad det er vi vil med en landsdækkende liga. Jeg er klar over at vi gerne vil have så mange gode kampe som muligt, og tilsvarende få dårlige kampe. Men jeg ved ikke rigtigt hvad det højere mål med ligaen er.

Er det at hæve det sportslige niveau, så landsholdet præsterer bedre til VM, eller er det at skabe et kommercielt produkt?

Det mangler jeg lidt et tydeligt svar på. Det kunne også være at det skal være et produkt der kan generere nye medlemmer.

Det er ikke tydeligt, og det er faktisk lidt ærgerligt i mine øjne.

Hvilken model så du gerne i ligaen og hvilke fordele og ulemper ser du ved denne? Igen set med dommerbriller, hvordan ser du ligaen udvikle sig?

Landsdækkende – ingen tvivl. Men det er desværre nok ikke helt løsningen for tiden.

Jeg har set et spændende forslag fra Helsingør, hvor man inddeler i en form for konferencer, så man kører delvist landsdækkende.

Det synes jeg ser rigtigt interessant ud. En umiddelbar fordel ved den model er at vi både “øver” os i at være landsdækkende, samtidigt med at vi rent faktisk får flere kampe i sæsonen.

Det kan næsten kun være en fordel for alle. Spørgsmålet er så om der er klubber nok der er interesseret i at være med i denne struktur.

En anden løsning kunne også være at fortsætte med 8 hold i ligaen, og så lade de 6 øverste gå i slutspil. Det kunne være lidt i stil med NFL, hvor de 2 bedste hold er oversidder i kvartfinalen og de 4 andre spiller om en plads i semifinalen. På denne måde holder vi os på 8 hold, men ikke med den nuværende løsning hvor alle hold er i slutspillet.

De to nederste hold skulle så spille op/nedrykningsspil med de to vindere af 1 division.

Det kræver naturligvis at der er 1. divisionshold der vil rykke op. Og så kræver det måske at vi skal op på 3 eller 4 spillerunder i grundspillet, så vi får flere kampe der.


Det kunne i hvert fald være en anden måde at bibeholde den landsdækkende struktur, samtidigt med at vi får et sportsligt setup der tilgodeser konkurrenceelementet i ligaen.

Ordet er frit.

Jeg bliver tit spurgt om hvem der bedst udvikler floorball på eliteplan. Nogen siger trænerne og andre siger spillerne selv, men jeg synes tit man glemmer dommerne. Jeg har som dommer en kæmpe magt (forstået med et glimt i øjet) og dermed mulighed for bestemme hvordan en kamp skal spilles.

Jeg synes at vi sammen skal arbejde på at vi SAMMEN udvikler sporten – en treenighed, bestående af (lands)trænere, spillere og dommere.

Mange sportsgrene har et fælles opstartsmøde inden sæsonen, hvor forventninger, regler og også ønsker stemmes af. Det synes jeg vi kan lære enormt meget af.

Et andet sted jeg synes vi halter, er at vi som dommere er inddelt i øst og vest – det er økonomi, og det forstår jeg udmærket.
Men det er ærgerligt at vi ønsker at klubberne skal køre på tværs af landet, men de har stadig enten øst eller vestdommere, med de fordele og ulemper det giver.

Skal klubberne investere så bør vi også investere på dommerdelen. Jeg er helt sikker på at vi dommere er klar til det det kræves af tid og engagement

floorball136

One thought on “Ligaen set med et par dommerbriller

  1. […] Se om du synes jeg har ret i mine tanker […]

Leave a Reply

Blogstats

  • 522,931 hits
