U23 landshold for herrer?

Leave a comment

December 13, 2015 by Steen Houman

Der er intet VM eller turneringer for u23 landshold, så hvorfor i alverden have et u23 landshold?

Det er et ønske om at kunne tilbyde en gruppe talentfulde spillere noget ekstra, for at fastholde dem i sporten og gør dem klar til at kunne komme på A landsholdet.

Nu er jeg stor tilhænger af talentudvikling, men hvis spillerne skal have et stykke lagkage for at motivere sig til at ville fastholde en træning, ja så er der noget der halter.

Langt den meste træning, den sker i klubregi, og de spillere der er i tankerne til et u23 landshold, som ikke kommer til at spille officielle landskampe må jeg forvente. Det er vel spillere som er på klubbernes førstehold.

Det er her, du skal se på det. Hvis spillerne ikke gider mere klubtræning, så er det på klubtræningerne du skal se på. Ikke at lave et u23 landshold for at motivere dem.

Her er der to ting der springer i øjnene med det samme.

1) træningsmængden er ikke speciel stor sammenlignet med andre holdsporter

2) uddannelsesniveauet hos trænerne er meget lavt

Vil du løfte kvaliteten, så sæt ind her.

Team Danmark er med i et forskningsprojekt om hvad der skaber international succes. Her er der 9 områder, hvor uddannelsesniveau er en af dem.

De trænere der er i ligaerne, dem har jeg alle stor respekt for, de ligger rigtig mange timer i deres passion, de gør sig mange tanker om floorball, og de vil uden tvivl føle sig stødt over min udtalelse.

Jeg beklager kære trænere, men jeg ville virkelig gerne at DaFU og ligatrænerne satte sig ned sammen og snakkede om hvordan kan vi løfte hinanden, hvordan kan vi løfte niveauet i dansk floorball.

Jeg ser virkelig vi har en flok trænere der brænder for floorball, men vi skal løfte deres kompetence på flere områder end kun d floorballmæssige.

Kig på ishockey her til lands, her er uddannelse en af grundpillerne i deres succes. Når jeg snakker med deres udviklingschef Flemming Green, så har ishockey taget nogle meget bevidste valg, for at løfte deres niveau.

Kig på fodbold i Island, her har de ligeså sat sig ned og lagt en strategi for at løfte niveauet. To enkle ting har de gjort, hvor uddannelse er en af dem.

Jeg ville gerne at et u23 landshold er en god ide, jeg vil gerne have højere niveau, men jeg tror ikke et u23 landshold er nogen løsning.

Løsningen ligger ude i klubberne.

Udfordring med landstrænere

De to herrer der skal løfte opgaven med u23 landshold er to fine fyre med masser af floorballerfaring på dees CV.

Men mig bekendt, ingen uddannelse i sportens verden overhoved.

Jeg håber der er lagt en plan for de to trænere så de kan komme i gang med uddannelse. Dette kunne jeg ligeså sige om de trænere der er med på de forskellige landshold. Alle og en har de min største respekt, men skal DaFU løfte sig på landsholdsniveau, så er det uddannelsesniveau vi skal arbejde omkring.

For vi skal have uddannede trænere til vores landshold.

Ville du sende dine børn til en skole uden en eneste uddannet fagperson?

Ville du lade en person uden uddannelse ordne dine tænder?

Vi nedgør trænergerningen når der ikke stilles krav, vi har mange talentfulde trænere, lad os nu få løftet deres niveau.

Når du kan blive landstræner uden uddannelse, og det gælder alle vores landshold, så skyder sporten blot sig selv i foden.

Men måske er det bare det niveau sporten har, vi er ikke bedre, så vi skal servere lagkage for at få dem til at blive i sporten de stakkels spillere der ikke kan motivere sig.

floorball173
Er floorball en seriøs sport, eller blot noget vi leger?

Leave a Reply

Blogstats

  • 509,537 hits
