VM 2015 – Luc Bouchara DAFU – om VM turnering og kvindefloorball

Leave a comment

December 7, 2015 by Kristine Hamann

gg kopiJeg har haft fat i Luc Bouchara (Elite og landsholdsansvarlig i DAFU) for at høre ham lidt om kvindefloorball, visionerne for fremtiden og hans oplevelse af kvindernes præstation ved den nuværende VM turnering.

Her kommer hans svar

Tak for din interesse for dame floorball. Jeg vil prøve at svare dine spørgsmål.

Jeg vil høre dig, har du fulgt med fra sidelinjen, her ved VM i kvindefloorball?

Jeg har fulgt VM i Kvindefloorball i Tampere på sidelinjen, p.g.a mit arbejde har jeg desværre ikke haft mulighed til at tage til Finland, men jeg har fulgt kampene på IFF hjemmesiden.

Hvad er din oplevelse af kvindernes præstation indtil videre?

Vores “kære kvinder” har vundet alle deres kampe indtil nu, men man skal være realist, modstanderne var ikke så svært. Når vi møder Tyskland kommer vi til at kæmpe for sejr. Som jeg ser det, skulle vi vinde over dem. Det bliver ikke nemt, men det bliver muligt. Efter det er placering mod Norge, alt kan ske, Jeg krydser fingrene.

Hvad er jeres forventning til holdet ved dette VM i 2015?

Forventning til holdet er, at de kommer til 1/4 finale, hvor vi skulle møde Schweiz.

Nu kan jeg jo ikke lade være med at lægge mærke til at dansk kvindefodbold og kvindehåndbold jo er ret gode til at markerer sig lige pt. Så jeg vil tillade mig, at spørge dig lidt ind til DAFU og jeres visioner med vores kvindelandshold.

Jeg vil høre dig, mener du dansk kvindefloorball kan noget på sigt, i forhold til hvordan andre danske sportsgrene, har udviklet kvindedelen med tiden? Hvordan ser du fremtiden for kvindefloorball i Danmark? Hvad gør DAFU for at fremme talentudvikling og pigefloorball i Danmark?

Det er svært til at svare alle dine spørgsmål enkelt. Derfor vil jeg svare alle sammen på en gang;

Som du sikkert ved, der er startet et stort samarbejde imellem D.I.F og D.G.I. Floorball blev en af de fire sportsgrene som blev udvalgt. I vores bestyrelse har vi dannet et kvinde-pige udvalgt, som skal forstå, udvikle og promovere pigefloorball i Danmark. Allerede forrige år, er vi begyndt lige så stille at “tælle “antal piger i floorball, i Danmark.

I februar 2015 havde vi en pigecamp med 110 piger fra alle aldersgruppe. Det var godt, men ikke nok. Det nye udvalg, som er styret af 2 kvinder, vil koordinere alle tråde (turnering, bredde udvalg, landshold e.t.c.) Med den logistik som DGI giver os, kan og skal dette projekt lykkes.

Hvad er DAFU’s vision med det danske kvindelandshold? F.eks. til næste VM om to år? men også om 10 år?

Forventninger om 2 år er, at vi vil være næsten ligesom i dag. Om 10 år skulle vi gerne have fat i bredden, som skulle øge niveauet på spillerne, på ligaen, på landsholdet, da konkurrencen om landsholdspladserne dermed ville øges. Hvor vi er om 10 år, er svært at svare dig på, fordi de andre lande er også i samme udvikling som vi er i.

Jeg håber, at jeg har svaret på dine spørgsmål og du er velkomme til at tage kontakt til mig igen.

Mange tusinde tak til Luc, der jo advarer om hans franske accent i interview, rart at få indblik i hans oplevelse af sporten og kvindedelen, og især tak for invitationen. Jeg håber selv meget på, at få et landsdækkende netværk igangsat, der kan arbejde på at få fat i pigerne i skolerne og derved fremme tilstrømning af piger til klubberne, så det kan meget vel være, jeg benytter muligheden for at tage fat i dig i den sammenhæng 😉

Leave a Reply

Blogstats

  • 466,452 hits
