Optakt til VM i kvindefloorball – 10 spørgsmål til Jannie Østergaard Pedersen

Leave a comment

December 2, 2015 by Kristine Hamann

9. Pedersen Jannie (Defender)

Navn: Jannie Østergaard Pedersen, Alder: 32, Klub: FFK, Position: Back (har tidligere været angriber), Antal landskampe: 32, Antal VM: VM i Finland bliver mit 3. VM.

Hvad fik dig til at starte med at spille floorball og hvor længe har du spillet

Jeg prøvede floorball i forbindelse med min studietid på idrætsstudiet på Københavns Universitet – jeg savnede det holdfællesskab som jeg kendte fra håndbold. Derfor prøvede jeg floorball i Valby tilbage i 2008/2009, og hang ved.

Hvad motiverer dig som floorballspiller

Da jeg startede blev jeg motiveret af den høje intensitet og hurtighed i spillet, samtidig med, at der var kort vej til ”toppen” af sporten i Danmark. Udover intensiteten og glæden ved spillet er det nu de store oplevelser med sporten  som trækker i mig. Damefloorball i Danmark er for mig ikke så interessant. Det er ikke seriøst nok, og tilbuddet og konkurrencen herhjemme er alt for smal. Jeg har derfor valgt at spille i herrefloorball for at forberede mig optimalt til dette VM.

Bedste floorball oplevelse

Mit første VM i Schweiz for 4 år siden, hvor vi nåede kvartfinalen var en kæmpe oplevelse og gav mig en enorm motivation for at opnå mere med min floorball. Det bragte mig til Sverige, hvor oprykning med Malmhaug fra division 2, til division 1 også var en stor oplevelse og min klart bedste sæson.

Bedste spiller du har spillet sammen med

Carina Kaarsberg har altid givet mig en sikkerhed og tro på at vi kunne lukke af for modstanderne. Både i FFK, i Malmhaug og på landsholdet har hun været en rigtig vigtig spiller for mit hold, og en god holdkammerat. Jeg kommer dog ikke uden om, at når jeg har spillet kampe og trænet med herrehold, har jeg tydeligt kunne mærke et helt andet niveau og forståelse for spillet. Jeg må derfor erkende, at de bedste spillere jeg har spillet med, hører til blandt herrespillere.

Hvem ville du gerne spille på hold med

Kunne være sjovt at spille med det svenske damelandshold. Bare for at prøve at mærke den der overlegenhed i taktik, spilforståelse og teknik som de besidder.

Hvad glæder du dig mest til ved VM 2015

Stemningen og atmosfæren ved et VM er noget helt specielt og jeg håber ikke at dette VM bliver en undtagelse. At stå i landsholdstrøjen og synge den danske nationalmelodi og repræsentere sit land, bliver aldrig noget som ”bare er”. Det er en helt speciel følelse og et stort privilegie. Derudover glæder jeg mig til at spille kampe, der virkelig gælder noget!

Hvad mener du, du bidrager til kvindelandsholdet med

Seriøsitet, fysisk styrke og vindermentalitet.

Hvad er dine personlige ambitioner ved VM

Jeg stiller ikke op for at sidde på bænken. Jeg har en ambition om at spille, og spille meget. Jeg har en ambition om at vinde, og hvorfor rejse til Finland med en tro på at vi ikke får medalje med hjem. Kigger man på turneringen må en plads i kvartfinalen være den umiddelbare målsætning, og så skal vi over præstere for at tage os videre derfra. Men vi skal spille for det, og dermed bliver holdets mål også min ambition.

Hvordan tror du dansk kvindefloorball bedst fremmes

Arbejdet skal ske i klubberne. Så længe at ressourcerne (læs ildsjæle, trænere og ledere) ikke finder det interessant ude i klubberne, rykker floorball sig ikke. DaFU og DIF kan komme med lige så mange gode intentioner som de vil, det er klubberne der har ansvaret.

Jeg siger tak til Jannie for svar og hep hep til VM!

Leave a Reply

Blogstats

  • 465,815 hits
