Optakt til VM i kvindefloorball – 10 spørgsmål til Maria Olausson

Leave a comment

December 1, 2015 by Kristine Hamann

13. Olausson Maria (Defender)

Navn; Maria Olausson, Alder; 32, Moderklub; Rødovre FC, Nuværende; Copenhagen FC. Spillenr. i klub; 33, position; back, Landsholdsspiller nr. 13, position; wing. Antal landsholdskampe; 40 kampe Antal VM du har deltaget i; det forstående bliver mit 6 VM.

Hvad fik dig til at starte med at spille floorball og hvor længe har du spillet

Jeg startede med at spille floorball da jeg var 19-20 år, så har vel spillet ca. 12-13 år. Havde dog 3 års pause, da jeg fik et scholarship og flyttede til USA og spillede ishockey, dog kom jeg hjem til floorball VM.

Hvad fik dig til at starte med at spille floorball: Jeg startede egentlig for at få et break fra ishockey. Ishockey var meget seriøst og følte jeg havde brug for noget, som “bare” var for sjov og hygge. En fra min gymnasieklasse spillede for Rødovre og prøvede så et par træninger slut på sæsonen. Så gik der ikke lang tid før jeg blev hooked af sporten og ikke mindst af de dejligste holdkammerater, som er en kæmpe del af mit liv nu.

Hvad motiverer dig som floorballspiller

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er et kæmpe konkurrencemenneske, så er der noget at gå efter, så er jeg top motiveret. Jeg elsker VM, da man spiller nogle uhyggelig spændende kæmpe og man spiller med nogle af Danmark bedste spillere. Pokalturneringen er også noget specielt, idet det er et vind-eller-forsvind koncept, hvilken også lige øger spændingen en smule. Min træner er også en meget vigtig brik for mig. Træneren skal vise at der altid er et læringsmål uanset modstanderen. En passioneret træner kan give det sidste nøk til kampgejsten. Og så er det lidt fedt at træne med vores herrehold, det giver blod på tanden.

Bedste floorball oplevelse/mål/assist

Den er svær. Har haft mange gode oplevelser. At blive nr. 6 til VM i Frederikshavn var ret stort. Vinde pokalfinalen to gange. DM sølv. Blevet bedste spiller til VM et par gange, blive årets fund (MANGE år siden) og årets hold.

Bedste spiller du har spillet sammen med

Nu har jeg kun spillet i danske floorball klubber, men har spillet i mange år og med del forskellige spillere. Det er svært at fremhæve enkelte, men sjovest hvis jeg prøver. Backmæssigt har jeg været utrolig glad for at spille med Vicki Samuelsen, Tanja Mørup og Anne Sofie Thaarup, da de har læst mig godt og jeg har kunne tage den offensive rolle, som ligger bedst til mig. Angribere har jeg været glad for at spille med nogen, som har forstået at komme ind i hullerne, da jeg godt kan lide at lægge op til målchancerne og dynamiske spillere som roterer på pladserne. Line Lauridsen og jeg har altid haft en god forståelse af hinanden. Derudover spiller jeg i kæde med nogle meget talentfulde piger, Caro, Dino, Helle og Martina, som jeg mener at toppen af DK lige nu. Til sidst, så kan jeg ikke undgå at nævne Bjerregaard, hun har de bedste udkast, jeg har set i kvindefloorball.

Hvem ville du gerne spille på hold med

Jeg spiller med lige præcis de spillere jeg gerne vil spille med både på landshold og klubhold, da det er spillere som gerne vil være hvor de er, og det er det vigtigste.

Hvad glæder du dig mest til ved VM 2015

Jeg glæder mig til at komme i gang med kampene. Jeg er så spændt, især på vores puljekampe, forbi jeg i år ser en endnu bedre mulighed for at vinde den og så møde nr. 4 i pulje A eller B.

Hvad mener du, du bidrager til kvindelandsholdet med

Jeg har vel en god portion rutine, som jeg kan bidrage en del med især når det bliver hårdt og hovedet skal holdes koldt. Gå forrest og lede holdet med god indstillet og fightervilje. I kæden vil jeg bidrage med lidt ishockey-stil, dvs fysik, boldhåndtering og gode oplæg til Di Nardo og Caro.

Hvad er dine personlige ambitioner ved VM

ALTID VINDE!!! Jeg vil i blandt de 8 bedste i år, brænder for den kvartfinaleplads. Derudover har jeg altid spillet back, og spiller angriber i år, så vil gerne udfylde den rolle jeg har fået i år, lige så godt som en anden angriber ville. Når man er på landsholdsniveau SKAL man kunne spille alle pladser.

Hvordan tror du dansk kvindefloorball bedst fremmes

Tror bestemt man skal have fat i skolerne. Når man starter i skole, mener jeg det skal være obligatorisk at dyrke en sport. Skolerne og forældre burde arbejde sammen om at finde noget til børnene, og der kunne floorball være en rigtig god ide, da det er nemt at give sig i kast med.

Jeg siger mange tak til Maria og hepper på hende og holdet den 4 december!

 

Leave a Reply

Blogstats

  • 466,802 hits
