Optakt til VM i kvindefloorball – 10 spørgsmål til Helle Grønbech

Leave a comment

25/11/2015 by Kristine Hamann

18. Gronbech Helle (Defender)

Navn; Helle Grønbech, alder; 27 år, Klub; Frederikshavn Blackhawks, position; back, nr. 18. Jeg tror det er blevet til 60+ landskampe og dette bliver mit 6 VM.

Hvad fik dig til at starte med at spille floorball og hvor længe har du spillet

Jeg startede med at spille floorball, da jeg var 9 år. Min storebror spillede floorball, så det ville jeg også. Men der var ikke et pigehold i klubben den gang, derfor måtte jeg spille med drengene. Det stoppede mig ikke, tror nærmere det gjorde, at jeg hurtigere udviklede mig som floorballspiller og derfor kunne komme op på eliteholdet allerede som 12 årig.

Hvad motiverer dig som floorballspiller

Det der har motiveret mig mest ved floorball er hurtigheden, teknikken og det kick man får, når det hele bare lykkes.
Men det sociale i at være en del af et hold, har også altid være en rigtig stor motivationsfaktor, som er blevet mere og mere vigtig for mig.

Bedste floorball oplevelse/mål/assist

Jeg har haft rigtig mange fede oplevelser med floorball, den største var nok at spille VM på hjemmebane. Og ikke bare i DK men i Frederikshavn. Det at spille en VM turnering er en oplevelse for sig selv, men at alle dem omkring en også er en del af det, gør det til en helt speciel oplevelse.
En anden fed oplevelse var da jeg spillede i verdens bedste liga for Huddinge IK i Sverige. Det at spille med og mod de bedste i verden var en meget speciel og fed oplevelse. Bare træningerne var noget helt andet, der er et højt tempo hver gang, da vi var omkring 24 spiller på holdet.
Min første DM finale, er også en oplevelse som har sat sig fast som en af de rigtige gode oplevelser. Vi skulle spille mod Outlaws, et rigtig lokalopgør. Vi havde ikke stået i en finale før og i gennem turneringen havde vi tabt alle vores kampe til dem, hvilket gjorde os til underdogs, men vi havde viljen til sejren og det var en helt fantastisk oplevelse at se det lykkes.

Bedste spiller du har spillet sammen med

Jeg synes det er svært at pege nogen bestemte ud, da jeg synes jeg har spillet med rigtig mange gode spiller gennem tiden, og spiller der har været afgørende i den periode, de har spillet i. Hvis jeg ser lidt tilbage kan jeg nævne personer som, Gitte Svendsen, Jane Stubben, Annika Bengtsson, Stinne Jørgensen, Lise Munk og Pernille Aagaard, som gjorde en forskel på de hold jeg spillede på.
Den bedste spiller som jeg har spillet sammen med inden for den seneste tid, er helt klar Cecilia Di Nardo. Hun er en komplet spiller og er simpelthen bare et niveau over os andre. Hun er spilleren der kan afgøre kampene og fantastik at spille med og pisse træls at spille over for 😉 Derudover vil jeg også gerne nævne Caroline Christoffersen og Maria Olausson som er to rigtige gode spiller, som besidder alle sider af spillet, og er utrolige vigtige for holdet.

Hvem ville du gerne spille på hold med

Selvfølgelig vil man altid gerne spille med de bedste spillere, men for mig er det vigtigste at spille på et hold, hvor der er en god harmoni og at vi har det socialt godt. Til Danish Open følte jeg at, vi havde disse ting på holdet, til trods for at vi ikke har haft den bedste optakt og der var nye spiller. Men jeg synes det tegner godt for VM’et.

Hvad glæder du dig mest til ved VM 2015

At komme i gang med at spille. I år tror jeg kampene bliver endnu federe fordi de 3 gruppekampe er mod lande, Japan, Singapore og Australien, fra et andet kontinent og det gør kampene mere specielle, da det er en helt anden kultur, som også smitter af på floorballbanen. Dernæst skal vi forhåbentlig spille nogle fede og vigtige kampe om at komme op og spille i det helt sjove lag 🙂
Så alle kampe vil blive specielle og mindeværdige for os spillere.

Hvad mener du, du bidrager til kvindelandsholdet med

Min store rutine og erfaring med at spille VM. Jeg håber at kunne give nået videre til de nye/yngre i truppen, som de kan bruge videre hen.

Hvad er dine personlige ambitioner ved VM

Mine personlige ambitioner, er selvfølgelig at gøre det godt ved VM og være en af de spiller som går forrest og viser vejen for resten af holdet. Her tænker jeg ikke nødvendigvis på pointsiden, men at få spillet til at fungere og kæmpe alt det jeg kan, og så vil en god pointhøst bare være en ekstra god sidegevinst

Hvordan tror du dansk kvindefloorball bedst fremmes

Tror kvindefloorball bedst fremmes ved at både klubberne og DAFU sætter mere fokus på os, og måske prioriterer kvindefloorball på mere lige fod med herrerne, ved at give kvindefloorball samme vilkår.

Jeg er opvokset i Frederikshavn, hvor der var to kvindehold, som lå øverst i rigtig mange år. Jeg tror blandt andet, at en af grundene til det, var næsten lige så meget opmærksomhed på os, som på herresiden. Gode træner og vilkår og der blev gjort det samme ud af vores kampe som herrernes. Det gør at man fastholder de spillere der er, fordi det er fedt at spille kampe og føle at nogen støtter op om det man gør.

Dernæst er det rigtig vigtig at vi får flere unge pigespillere til at spille, og der må vi som kvindespiller også gå forrest i vores egen klubber og hjælpe med at få pigespillerne i gang og lave et godt miljø om pigefloorball.

I Frederikshavn har vi lige nu over 40 unge pigespiller fra alderen 7 til 14 år, hvilket jo er helt fantastisk og rigtig fedt at se dem kæmpe mod drengene i turneringen. Men desværre kan vi også se at der ikke er mange piger på de hold de møder, hvilket jo desværre betyder at der ikke vil være mange modstander til dem i fremtiden.

Jeg håber at klubberne i hele Danmark vil sætte mere fokus på at få piger i gang, så pigespillere vil få modstand i fremtiden, og dermed blive ved med at spille.

Jeg siger mange tak til Helle og hepper på hende og holdet i december

Leave a Reply

Blogstats

  • 577,937 hits
