#Floorball, hjemmesiden

Leave a comment

June 25, 2015 by Steen Houman

Jeg har skrevet om den nye hjemmeside for DaFU, og jeg er stadig noget skeptisk.

Nu kender jeg ikke aftalen, og jeg kender ikke strategien bag, og hvem ved om DaFU har lavet en særdeles fordelagtig aftale, og når floorball slutter om 3 år med at få midler fra DIF/DGI, så hopper de over på deres eget site.

Der hvor DaFU skal blive skarpere er på deres digitale strategi.

DaFU er at finde på
Twitter
Facebook
Youtube

Det er de tre primære platforme, men jeg savner i den grad at der kommer liv på disse platforme. Nuvel, det er igen kunsten at skelne mellem ansat og frivillige…men det er muligt at oprette adgang for flere, så lige frivillige kan ligge nyheder og andet op.

Det er dog selvfølgelig under skarp iagttagelse af at indholdet er clearet af.

Jo da
Kigger jeg på DaFU’s nye hjemmeside, så kan jeg sagtens se ideen med at være hos DGI, og brande sporten i deres regi, for at få flere klubber i gang med at spille floorball.

Dette er allerede sket, der er kommet en del nye klubber til, super.

Formål
Men ser jeg på, hvad er formålet med hjemmesiden, så ser jeg det som to delt

1) Her har du alle relevante informationer om turnering, klubber mm
2) Branding af sporten (twitter, facebook og youtube)

Kigger jeg på 1, så er siden stadig igang med at blive udbygget, men der er 4 nøgleord der må gælde

Brugerorienteret
Handlingsanvisende
Dækkende
Aktuelt

Når der ikke er mere info på, så er det svært at skrive mere konkret.

Kigger jeg på  2) Branding
Så er det til dumpekarakter.

Til at starte med, kommer du ind på http://www.dgi.dk, så finder du ikke floorball i en hovedmenu, nej sporten er under bjælken flere idrætter. DaFU må presse på for at blive mere synlige her, omend det nok er svært.

På siden, ser det ikke ud til at newsfeed kommer til at indeholde hverken twitter, facebook eller youtube…

Det giver DaFU en stor udfordring, for ideen er jo netop at når du poster en nyhed, skal det automatisk ske til facebook og twitter. Det er ikke tilfældet som det er nu.

Twitter
Twitter er en platform der ikke er i brug nu, og de i alt 37 der følger DaFU på twitter, det er ikke mange, men der er heller aktivitet her.

Facebook
Facebook er DaFU godt med, og det er her kilden til mange nyheder skal være. Ambitionen må være mindst en nyhed om dagen.

Men tilbage til floorballs egentlige hjemmeside, ideen med de sociale medier er at skabe trafik til hinanden. Fint at twitter og facebook kan skabe trafik til hjemmesiden.
Der sker bare ikke noget den anden vej.

Youtube
Ligeså er youtubekanalen, som jeg virkelig gerne vil rose DaFU for at have, et super tiltag…men så skal det også bruges mere. Jeg er med på ressourcer, men få lavet en masse indlæg…som så løbende kan komme på.

RSS
Jeg er stor fan af RSS feeds, men jeg kan ikke få det til at fungere fra den nye side, det link der er lagt op på hjemmesiden…det giver mig følgende

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?><rss xmlns:a10="http://www.w3.org/2005/Atom" version="2.0"><channel><title>Artikler</title><link>http://www.dgi.dk/floorball/floorball-danmark/artikler</link><description /><lastBuildDate>Wed, 24 Jun 2015 03:40:03 +0200</lastBuildDate><item>

blog dafu hjemmeside

Går jeg ind på siden, så lyser RSS feeds ikke orange som det skal, for at vise du kan hente nyheder!

Strategi
For mig er der 5 punkter i en strategi, som alle ansatte og de der sidder i udvalg skal være med på.

1 Formål
Hvad er formålet med siden! Hvad er det vi vil, hvad er det vigtigste som vi bare ikke må fejle på

2 Relevans.
For hvem er det DaFU har en hjemmeside, hvem er brugerne, hvad er det de gerne vil have information om!

3 Indhold.
Planlæg indhold.Lav en plan for dette, hvad er det der skal på om mandagen, tirsdagen osv, således at alle ved dette.
Men også så den enkelte ved hvad der er af ansvar for det. Der er 7 mand ansat i DaFU…dvs 1 nyhed om ugen pr. mand, og du har dækket hele ugen.
Det vigtige er at du sikrer dig det sker og at det bliver forankret.
DaFU skal ligeså gøre op med sig selv, hvordan måler vi på dette, således at vi kan blie dygtigere til at optimere på hvilken type nyheder der giver bedst.

4 Kanaler
Hvilke platform vil du bruge, hvordan vil DaFU måle det der sker, således at man ikke blot hovedløst smider på, men bliver skarpere på hvad som virker
Prøv at lave noget respons retur med forslag til indhold

5 Organisation.
Sørg nu for at forankre dette
Men ligeså, hvem kan vi som DaFU spille bold med, således at vi kan blive dygtigere på dette

Min konklusion på hjemmesiden
Man har solgt sig til DGI, og er ikke herre i eget hus.
Der er så en masse gevinster at vinde ved dette, som åbenbart opvejer valget af hjemmeside

Strategien for nyheder, den ser jeg som værende tilfældig og uden struktur.
Jeg er med på det igen er historien om det muliges kunst….men mange mand kan løfte mere hvad en person kan gøre.

De indlæg der kommer på facebook, youtube og i ny og næ twitter…dem er der intet i vejen med…tværtom, de er super gode…

Men samlet set, så er hjemmesiden dumpet hos mig….selvom jeg er med på de gevinster der er, og at DaFU enkelt kan hoppe over på en ny hjemmesideplatform og igen blive herre i eget hus.

For det er faktisk det som er min største bekymring. At et specialforbund er placeret i en skuffe hos DGI. Hvad er det for en fortælling sporten og forbundet for om sig selv?

Hvad mener du?

 

Nedenstående er nogle af de tinge en hjemmeside kan indeholde…døm selv hvor enkelt du kan finde hvert element

blog dafu hjemmeside2

Leave a Reply

Blogstats

  • 421,213 hits
