#Floorball en snak om U19 VM…

Leave a comment

May 6, 2015 by Steen Houman

Jeg har stillet et par forskellige personer de samme spørgsmål, her kommer første indlæg, som er fra Alexander Sundsfjord der er ligatræner i Vanløse og med stor erfaring i at træne med unge spillere.

Positive fundering over U19 VM?
Slovakiet ren utur at de ikke spillede sig i top4 – måske hvis de havde været i den anden pulje havde det set anderledes ud – vel at mærke at deres bedste spillere var født 99 og 98 og dermed er med igen næste gang – ser dem som 1. Udfordrer til top4.
Sverige sluttede uden for medalje skammelen det tror jeg nu nok er en engangs forestilling, men sundt for sporten. Gad vide om man ser på udtagelsessystemet i Sverige og mixer årgange i fremtiden?

B-VM positivt at DK kunne spille sig op uden at imponerer, samt en masse tætte kampe er vel udviklende.

Kritiske funderinger over U19 VM
Jeg synes mange af de danske spillere blev taget ud af spillet lige så snart det blev den mindste smule fysisk – det har nok noget at gøre med den dommerlinje osv vi har herhjemme og at spillerne ved at ligger man sig eller hopper ud i banden får du frislaget – det gør man bare ikke andre steder, der bliver der sat ære i tacklinger og stå imod, det var et kæmpe problem og så den fysiske form hos flere.
Udover det synes jeg at DK spillede for meget på andres primisser fremfor egne set udefra. Når det så er sagt indfriede DK målet og så kan man ikke tillade sig at være så kritisk, så tillykke til spillerne og lederne
At Finland vinder en finale 13-3 om deres spillestil så bare var kryptonit for Schweiz ved jeg ikke, men forskellen må ikke være så stor.
At Norge ryger ud af A-VM må være en stor skuffelse med tanke på at de plejer at være den stabile 5’er især på herresiden.

3 spillere der imponerede mig ved VM er:
Nr 21 fra Slovakiet Michal Dudovic født ’99 og leverede 7 point 4/3 – utrolig bevægelig og skudstærk – bliver spændende at følge.
Nr 5 fra Schweiz Jan Zaugg den lille herre var en mester i afslutninger og kunne krølle bolden ind fra alle vinkler hvilket 10 point fordelt på 9/1 os fortæller at han var klar over sin rolle på holdet.
Nr 7 Michal Miske igen fra Slovakiet imponerede mig meget født ’98 men tog meget ansvar samt var bindingspunkt på det slovakiske hold udover det leverede han også 4 point.

Så ikke rigtig finnerne – så sikkert nogle der som nok havde imponeret mig
De danske spillere vil jeg ikke kom ind på.

Det spillemæssige niveau hos Danmark?
DK formåede jo at gøre b-VM unødvendigt spændende – er meget kritisk over at så mange danske spillere spillede alibi om det skyldes de ikke kendte deres rolle på holdet, var i tvivl om taktikken eller hvordan ved jeg ikke, men det var skuffende.
Taktisk virkede det ikke helt set udefra – ret forvirrende og hullet – og med så mange samlinger da skal det bare klappe især med tanke på et kommende a-VM.
Derudover vil jeg rose fællesskabet og viljen det hold har vist samt ønske dem tillykke med guldet som var målet.
Samt at de ældre og “mere rutinerede” spillere steppede op når det spidsede til bl.a. Mark bek og Mikkel skov om det skyldes de har været med før eller bare har det ekstra gear når det spidser til vil jeg ikke kunne svare på.
Jeg glæder mig til at se det kommende stykke arbejde trænerteamet ligger med tanke frem imod a-vm og at de danske spillere ser at tacklinger og fysiskkontakt er en del af spillet og vil bringe det med hjem til de danske rækker så vi kan udvikles endnu mere som spillere og nation.

Ordet er frit?
Igen stort tillykke til holdet og trænerteamet – dette lyder måske meget kritisk, men det er ikke for at forringe eller sætter en finger på det arbejde der er opnået for målet er indfriet og godt arbejde.

floorball dk-can

Leave a Reply

Blogstats

  • 466,601 hits
